Vinkkejä myyntityöhön ja buukkaukseen

Myynti ja buukkaus vinkit

Buukkaus ja myyntityö vinkit – vinkkejä tulokselliseen kylmämyyntiin

Puhelinmyyjän ja buukkaajan työ on on taitolaji vaikka moni väittääkin, että kyseistä hommaa voi tehdä kuka tahansa. Fakta kuitenkin on se, että ei pysty. Itseasiassa ei todellakaan pysty. Mikäli näissä hommissa pärjäisi kuka tahansa niin tätä tekisivät kaikki, koska kun puhelinmyynnissä tekee tulosta, niin myös tienestit ovat sen mukaisia.

Vaikka puhelinmyynti ja bookkaus onkin helppo oppia niin liian moni tekee sitä silti väärällä tavalla. Me olemme Myyntiboostilla aina vannoneet myyntitaitojen ja oikeaoppisen perehdytyksen nimeen. Olemme toimineet alalla tarpeeksi kauan tietääksemme, että myynti ei ole rakettitiedettä ja perusasiat voi jokaikinen myyjä tai bookkari oppia.

Siispä tässä toimivia ja ilmaisia vinkkejä puhelinmyyntiin, buukkaukseen ja myyntityöhön. Mikäli tahdot soittaa ja tehdä tulosta etkä soittaa vain soittamisen vuoksi niin lue nämä vinkit tulokselliseen myyntiin.

1. Esittele itsesi ja firmasi SELKEÄSTI

Mikäli sinun pitää keskittyä yhteen asiaan myyntityössä tai bookkauksessa niin ota tämä haltuun. Mikään ei ärsytä enempää kuin joutua kysymään kolmatta kertaa, että mistä myyjä soittaa/kenen kanssa puhuu. Takaan sen, että mikäli soitat esimerkiksi 100-150 puhelua päivässä niin jos hoidat esittelyn selkeästi ja itsevarmasti eikä asiakkaan tarvitse arvailla mistä soitto tulee niin teet pelkästään tämän avulla useita kauppoja viikossa lisää.

2. Älä kysy onko aikaa puhua, äläkä myös kysy kuulumisia

Älä tuhlaa kummankaan aikaa kyselemällä turhia. Mikäli asiakas vastaa luuriin niin aikaa on. Kertoo kyllä jos ei ole. Äläkä ymmärrä väärin. Tietenkin asiakasta ja hänen aikaansa pitää kunnioittaa eikä tökerö saa olla. Mutta on nimenomaan tökeröä tuhlata kylmäpuhelun alkusekunnit siihen, että tuhlataan molempien aikaa kyselemällä turhia. Tämä aika pitää käyttää kiinnostuksen herättämiseen ja siihen, että asiakkaan on mukava kuunnella sinua. Kiinnostusta tai aikaa oletusarvoisesti ennen puhelua ei ole, sen voi toki ansaita kiinnostavalla aloituksella. Kuulumisten kysely tai ajan kysyminen ei ole sitä. Asiakas tuskin haluaa jakaa kuulumisia tuntemattomalle myyjälle.

3. Mene suoraan asiaan ja kerro millä asialla soitat

Tämä on tärkeä kohta mikäli haluat tehdä tulosta. Mitä selkeämmin asiakkaalle käy ilmi millä asialla olet sen mukavampi asiakkaan on puhua sinun kanssa. Asiakkaan ei tarvitse miettiä mikä ketunhäntä soittajalla on kainalossa. Eli jos myyt tuotetta tai palvelua suoraan puhelussa, kerro asiakkaalle millä asialla soitat, mitä myyt ja miten voit häntä palvella. Mikäli ideanasi on buukata tapaaminen niin kerro myös tässä tapauksessa millä asialla olet ja että aikeenasi on bookata tapaaminen mikäli yhteinen sävel löytyy puhelussa. Asiakkaan ei tarvitse arvuutella yritätkö nyt koijata vai laittaa feikkilaskua perässä (näitäkin löytyy) Se on simppeliä ja se toimii.

4. Älä pelkää vasta-argumentteja

Vastaväite on lahja eikä hyökkäys myyjää kohtaan. Kun haluat myydä tai sopia myyntitapaamisia kylmäpuhelussa ja asiakas esittää vastaväitteen niin olet ainakin jollain tasolla onnistunut. Tiedät varmasti, että tuotteesi tai palvelusi ei ole välttämättä asiakkaan näkökulmasta niin simppeli ymmärtää ja mikäli asiakas esittää tarkentavia kysymyksiä/argumentteja niin hän on kiinnostunut tuotteestasi. Älä täystyrmää asiakkaan vasta-argumentteja vaan ota ne vastaan positiivisesti ja käsittele rauhassa. Ei ole kiire mihinkään, päinvastoin. Anna asiakkaalle tilaa ymmärtää kertomasi ja ota vasta-argumentit vastaan ja käsittele ne niin, että asiakas ymmärtää kuulemansa.

5. Anna asiakkaalle tilaa

Vaikka kylmämyynnillä ja buukkauksella on tyrkytyksen maine niin oikeasti eniten kauppaa tekevät ne jotka eivät liikaa paina asiakkaan päälle vaan antavat asiakkaan hengittää, reagoida, ajatella ja kysyä. Yleinen harhaluulo on se, että puhelinmyyntiin ja bookkaukseen päätyisi henkilöt jotka haluavat/suostuvat pakottamaan ihmisen ostamaan jne.. Todellisuus on kuitenkin päinvastainen. Myyntityö ja bookkaus on taitolaji ja siinä pärjää vain todelliset ammattilaiset. Ja ammattilaisen työkalupakkiin kuuluu taito kuunnella asiakasta ja antaa asiakkaalle tilaa reagoida ja ymmärtää mitä hänelle yritetään kertoa. Eikä ammattilaisen ole tarve pakottaa asiakasta ostamaan, koska kauppaa syntyy kyllä tarpeeksi ilmankin.

Nämä myyntivinkit toimivat sekä B2B-myyjällä että B2C-myyjällä

Nämä ovat perusasioita kun teet myyntityötä puhelimessa tai buukkaat tapaamisia. Olitpa sitten b2b-myyjä tai b2c-myyjä niin kommunikointi tapahtuu aina ihmisten välillä. Eli nämä vinkit kannattaa ottaa talteen myitpä sitten millä pelikentällä tahansa.  Jos et näitä jo käytä niin ota käyttöön välittömästi! Uskallan väittää, että myyntitulokset ja tapaamisten määrät lähtevät nousuun.

Jaa postaus

Facebook
Twitter
LinkedIn

Lisää postauksia

Millainen on hyvä ständimyyjä?

Millainen on hyvä ständimyyjä? Hyvän ständimyyjän määritelmää miettii moni ja osa painii kysymyksen kanssa voisinko minä pärjätä ständimyynnissä? Olisinko minä se ständimyyjä joka vakuuttaa asiakkaat

Lue lisää >>
B2B myynnin tiimi

Mitä myyntityö on?

Myyntityöt Suomessa, myyntityön palkkaus, avoimet myyntityöt jne. Myyntityöstä on monenlaisia kokemuksia ja huhuja, mutta fakta on kuitenkin se, että myyntihenkiselle henkilölle myynti on täydellinen työpaikka.

Lue lisää >>
b2b-myynti - yritysmyynti - b2b myyjä

B2B-myynti vai kuluttajamyynti?

Monet myyntityötä tekevä miettivät, että kumpi on järkevämpää b2b-myynti vai kuluttajamyynti. Kumpi on arvostettavampaa ja kummassa tienaa enemmän hilloa? Kummassa oppii myymään paremmin jne. Monella

Lue lisää >>

Hyvä myyjä, onko sellaista?

Hyvä myyjä on valitettavan monimuotoinen määritelmä ja moni on varmasti kuullut puhuttavan, että yritykset etsivät “hyvää myyjää” tai jopa “huippumyyjää”. Tai vastaavasti: oletko kuullut kaverisi,

Lue lisää >>
Avaa chat
Kysyttävää Myyntiboostista?
Myyntiboosti
Moi!
Voit Whatsapata meille mikäli sinua kiinnostaa uudet duunit tai myynnin ulkoistuspalvelut!