Ständimyynti ja f2f-myynti

Ständimyynti = Kauppakeskuksissa ja marketeissa tapahtuvaa myyntityötä. Marketissa sijaitsee myyntipiste ja myyntipisteellä ständimyyjä edustaa yrityksen tuotteita tavoitteenaan pysäyttää mahdollisimman monta ihmistä ja saada myytyä heille tuotteensa. Tyypillisesti ständimyynnissä myydään sähkösopimuksia, puhelinliittymiä, vitamiineja ja joissain tapauksissa jopa lehtiä.

Feissaus/feissarit = Feissaus on kaduilla tapahtuvaa myyntityötä. Feissauksen pääpiirteet ovat samat kuin ständimyynnissä, mutta feissarilla ei ole kiinteää myyntipistettä vaan feissari liikkuu aktiivisesti esimerkiksi kadulla tai torilla ja etsii  asiakkaita. Feissausta käytetään paljon esimerkiksi varainhankinnassa, sähkösopimusten myynnissä ja nykyään jopa lehtimyynnissä.

Ständimyynti, promootiomarkkinointi ja face to face myynti

Ständimyynti on kuluttajamyynnin kuningaskanava. Tarkemmin selitettynä ständimyynti on kauppakeskuksissa, marketeissa ja messuilla tapahtuvaa aktiivista myyntityötä. Edellä mainitut paikat vetävät puoleensa suuren määrän kävijöitä jotka ovat valmiiksi tekemässä ostoksia, mikä olisikaan parempi paikka tavoittaa ostohaluiset kuluttaja-asiakkaat? Myyntiständi on myyjälle ja asiakkaalle ”puolueeton” kenttä eli myyjän kanssa kanssa käyminen on helpompaa kuin esimerkiksi asiakkaan kotona. Nykyään ständimyyntiin voidaan rinnastaa myös kadulla toimivat feissarit. Ständimyynti ja feissaus on työnluonteeltaan samankaltaisia ja jotkin alalla toimivat yritykset yhdistävätkin näitä ständimyyjien työnkuvassa.

Myyntiboosti tunnetaan alan parhaasta tuloksesta – tsekkaa avoimet ständimyynnin paikat tästä

Ständimyynti palvelukanavana

Kauppakeskuksessa sijaitseva myynti- ja asiakaspalvelupiste on nykyaikaa. Varsinkin operaattoreille ja sähköyhtiöille tämä on tarpeellinen kanava. Suurin osa ihmisistä ei ole kiinnostuneita jonottamaan puhelinpalveluun tai selvittämään asioista itse internetin kautta. Myyntiständillä kuluttajat hoitavat ostotarpeensa tai kilpailutuksen ostosreissunsa ohella muutamassa minuutissa. Aktiivinen myyntityö myös herättää kuluttajat kilpailuttamaan nykyiset palvelunsa säästäen aikaa ja rahaa. Ständiltä saat hyvää palvelua ja hoidat asiasi näppärästi (yleensä) positiivisten nuorien palveltavana.

Ständimyynnin mahdollisuudet

Oikein tehtynä ständimyynnin mahdollisuudet ovat rajattomat. Ständimyynti, promootiomarkkinointi ja face to face myynti tuo jopa kymmeniä tuhansia maksavia asiakkaita vuodessa. Asiakashankinnan ohella tuotteesi ja yrityksesi saa tunnettavuutta potentiaalisten asiakkaidesi parissa ja se on oiva kanava brändimarkkinointia varten.

Ständimyynnin voi tehdä oikein ja väärin

Ständimyynnin niinkuin minkä tahansa muunkin voi tehdä sekä oikein, että väärin. Useimmilla ihmisillä on positiivinen mielikuva ja kokemus ständillä tapahtuvasta myynnistä, mutta sekaan mahtuu myös negatiivisia kokemuksia. Negatiivisia kokemuksia syntyy aina varsinkin kun ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa. Negatiivista närää voi aiheuttaa etenkin jos myyjä uskaltaa oma-aloitteisesti lähestyä ihmisiä. Aktiiviseen myyntityöhön ei olla vielä totuttu Suomessa, mutta fakta on se, että ständimyynti yleistyy ja ennakkoluulot karisee.

a) Ständimyynnin voi tehdä aktiivisesti saavuttaen uskomattomia tuloksia ja luomalla positiivista mielikuvaa yrityksestä vaikkei kauppoja syntyisikään. Myyntiä tehdään oikeasti taidolla, intohimolla ja palavalla halulla.

Tai sitten:

B) Ständimyynnin voi tehdä epäaktiivisesti tiskiin nojaamalla ja väittelemällä asiakkaiden kanssa merkityksettömästi asioista saavuttamatta juuri mitään. Myyntiä tehdään koska ei muutakaan löytynyt ja tätäkään ei jaksaisi oikeastaan tehdä.

On sanomatta selvää, että ständimyynti versio A tulee syrjäyttämään versio B:n ja viimeistään tässä vaiheessa mielikuvat muuttuvat kun palvelu paranee.

Ständimyynti palkka

Ständimyynnin palkka vaihtelee yrityksestä ja myyjästä riippuen. Pääsääntöisesti sellaisten tuotteiden parissa joita voi myydä isolla volyymilla keskiverto ständimyyjän palkka on noin 4000 €/kk. Siinä missä ständimyynnin huipputekijän palkka on reilusti yli 8 000 €/kk. Ständimyynnissä kaksi yleisintä palkkamallia on pohjapalkka + provisiopalkka tai sitten puhdas provisiopalkka.

Perinteinen pohjapalkka mitä ständimyynnissä maksetaan on noin 1500 €/kk – 1800 €/kk. Ständimyynnissä eniten tienaa myyjät jotka valitsevat pelkän provisiopalkan. Nyrkkisääntönä on: mitä isompi pohjapalkka, sen pienempi provision osuus. Huippumyyjän kannattaa valita täysi provisiopalkka niin ständimyynnissä kuin muussakin myyntityössä.

Ständimyynnin palkka perustuu myyntitulokseen joten se saattaa vaihdella kuukausittain jonkin verran. Maksettavat provisiot ovat kuitenkin sellaisia, että ikinä ei voi jäädä tyhjän päälle. Pikemminkin jos hyvä kuukausi on vaikkapa 9 000€/kk niin heikompi kuukausi on silti lähempänä 5 000€/kk kuin nollaa. Ständillä myytävät tuotteet ovat suuren volyymin tuotteita ja jos niitä hyvänä kuukautena kykenee myymään 9 tuhannen euron edestä niin kyllä niitä huononakin kuukautena myy viiden tonnin edestä. Vaikka kaikessa myyntityössä tulos vaihtelee kuukausittain välillä rajustikin, niin ikinä se ei perustu tuuriin. Mikäli myyntityön osaa, on mahdollista tehdä jatkuvasti suurta palkkaa.

Ständimyynti kokemuksia

Ständimyyntiä on tehty onnistuneesti jo vuosia ja myyjät sekä asiakkaat ovat saaneet hyviä kokemuksia ständimyynnistä. Jokaisen myyntityötä tekevän henkilön kannattaisi vähintäänkin kokeilla ständimyyntiä sen tarjoaman kokemuksen ansiosta.

Lue 5 hyvää syytä tehdä ständimyyntiä ja minkälaisia kokemuksia ständimyynti voi tarjota.

Ständimyyjä on palvelemassa, ei viemässä sinun rahoja

Myyntiständeillä myydään varsinkin nykyisin lähes mitä tahansa. Mutta eniten voit törmätä puhelinoperaattoreiden ja sähköyhtiöiden myyjiin. Yleensä myyntipisteen myyjillä on parempi tarjous mitä asiakas voi saada esimerkiksi internetista. Toki aina asia ei ole näin, joten kannattaa olla tarkkana mitä myyt/ostat ständillä.

Ständimyynti on työ mihin ei ärsytä herätä maanantaisin. Ainakaan Myyntiboostilla. Päinvastoin: huippuständimyyjät heräävät aamulla innoissaan tekemään tulosta ja rikkomaan ennätyksiä.”

Muut postaukset

8 syytä miksi nettisivut ovat tarpeen mikroyrityksellekin

8 syytä miksi nettisivut ovat tarpeen mikroyrityksellekin

Yrityksen nettisivujen olemassa ololle on lukuisia tärkeitä syitä. Nykyisin ei enää riitä, että pidät mainosta paikallisen kauppakeskuksen ilmoitustaululla vaan sinun pitää…

Myyntiboosti laajenee – Markkinointiboosti palvelee verkkosivujen parissa

Myyntiboosti laajenee – Markkinointiboosti palvelee verkkosivujen parissa

”Myyntiboosti on vuonna 2018 perustettu myyntitalo huipputuloksen tekijöille. Liikevaihto vuonna 2021 oli 2,8milj€ ja kasvu jatkuu kovaa vauhtia. Olemme vuosien aikana…

Hyvä myyjä, onko sellaista?

Hyvä myyjä, onko sellaista?

Hyvä myyjä on valitettavan monimuotoinen määritelmä ja moni on varmasti kuullut puhuttavan, että yritykset etsivät ”hyvää myyjää” tai jopa ”huippumyyjää”. Tai…

Avaa chat
Tarvitsetko apua?
Myyntiboosti
Moi! Laita meille viestiä jos heräsi kysyttävää tai haluat hakea duunia!