Puhelinmyynti ja telemarkkinointi

Puhelinmyyntiä on tehty jo vuosia erilaisien tuotteiden ja yritysten keskuudessa. Kuitenkin vasta viime vuosina puhelinmyynnin maine on kohonnut huomattavasti ja nyt vuonna 2022 puhelinmyynti on ennen näkemättömän suosittu valinta työpaikaksi etenkin nuorten ihmisten keskuudessa. Suosion kasvuun liittyy varmasti se, että puhelimessa myytävät tuotteet ovat muuttuneet reilusti parempaan suuntaan, ns. ”mätien yritysten” määrä on huomattavasti pienempi ja työyhteisöt ovat oikeasti kannustavia ja mukavia.

Vuonna 2022 puhelinmyynti (ainakin pitäisi) näyttää tältä:

– Asiakkaat tarvitsevat ja saavat hyötyä myytävästä tuotteesta

– Yrityksen johto on kannustava

– Työkaverit ovat saman henkisiä / myyntikulttuuri on vahva

– Palkat maksetaan (tietysti) ajallaan ja oikein

– Provisiot ovat reiluja

– Puhelinmyynti on vaativa laji joten mahdollisuus tienata pitää olla yli 7 000 €/kk

 

Puhelinmyynti ja telemarkkinointi käytännössä?

Puhelinmyynti ja telemarkkinointi tarkoittavat käytännössä samaa asiaa. Suomeksi sanottuna puhelinmyynti on puhelimitse tapahtuvaa suoramyyntiä, jossa myyjä poimii asiakkaan soittolistalta ja soittaa asiakkaalle tavoitteenaan myydä hänelle edustamansa yrityksen tuote/palvelu. Telemarkkinointi viittaa enemmän puhelimitse tapahtuvaan soittotyöhön, jossa asiakkaille pyritään kertomaan tuotteesta ja lisäämään tietoisuutta sen sijaan, että haetaan aktiivisesti suoraa myyntiä puhelimen kautta.

Kumpaa termiä tahansa käytetäänkään niin puhelimitse tapahtuvan myyntityön maine ei ole loistanut hyvyydellään. Puhelinmyyntiä on parjattu jatkuvasti ja pitkään se on mielletty vain huijareiden touhuksi. Sitä ei se kuitenkaan ole ja puhelinmyynti vuonna 2022 on kasvussa ja maine on vuosien saatossa kokenut reilua kohennusta. Nykyään puhelimessa myydään oikeasti tarpeellisia palveluita ja tuotteita eikä pelkästään ylihintaista kuraa.

Lyhyesti ja simppelisti:

Puhelinmyynti on hienoa ja arvostettavaa työtä niin kauan kun sitä tehdään oikeasti hyvällä ja tarpeellisella tuotteella. Puhelinmyyjän kuuluu olla rehti ja myydä vain sellaista tuotetta mitä asiakas oikeasti tarvitsee.

Myyntiboosti on puhelinmyynnin parhaimistoa – kurkkaa avoimet puhelinmyynnin paikat tästä

Puhelinmyynti myyntikanavana

Puhelinmyynti myyntikanavana herättää tunteita suuntaan ja toiseen. Kiistaton fakta on kuitenkin se, että myynti puhelimessa on kannattavaa ja puhelinmyynnissä tehdään tulosta. Etenkin sähköyhtiöille ja operaattoreille tämä on hyvin tarpeellinen myyntikanava. Suurin osa ihmisistä  ei jaksa tai osaa kilpailuttaa itse sähkösopimusta tai puhelinliittymää joten se, että puhelinmyyjä soittaa ja hoitaa sen asiakkaan puolesta niin hyödyttää kaikkia osapuolia.

Aktiivinen myyntityö pitää kuluttajat tietoisena uusista palveluista ja esimerkiksi muistuttaa juurikin  sähkösopimusten, vakuutusten ja puhelinliittymien kilpailutuksesta. Se, että se tehdään puhelimitse ei tarkoita sitä, että tuote olisi roskaa vaan nimenomaan sitä, että tuote on (yleensä) tosi hyvä. Kuluttaja-asiakkaat ovat nykyään entistä skarpimpana ja osaavat kyseenalaista ostoksiaan, joten puhelimessa ei mikä tahansa käy kaupaksi.

Puhelinmyynti on tärkeää tehdä hyvällä tuotteella ja hyvillä myyjillä. On täysin epäkunnioittavaa myyntityötä tai puhelinmyyntiä kohtaan aloittaa myymään puhelimitse tarpeetonta tai ylihintaista tuotetta saatika tehdä kauppaa johtamalla asiakkaita harhaan.

Puhelinmyynti palkka

Kun puhelinmyyntiä tehdään oikein, hyvällä tuotteella ja tarpeeksi isosti niin mahdollisuudet ovat rajattomat. Moni yritys myy tuotteitaan käytännössä pelkästään puhelimitse ja takoo vuosittain suuria kasvulukemia ja asiakkaat ovat tyytyväisiä. Tämä tarkoittaa sitä, että myös puhelinmyynnistä maksettava palkka myyjälle on kunnossa.

Puhelinmyynnin palkka vaihtelee käytännössä kaikkea 1 000 €/kk ja 10 000 €/kk välillä. Puhelinmyynnin palkka perustuu yleensä joko pohjapalkkaan + provisioon tai pelkkään provisiopalkkaan. Provisiopalkka kannattaa valita mikäli myytävä tuote on hyvä ja sitä on mahdollista myydä isolla volyymillä. Hyvällä tuotteella, hyvässä myyntivalmennuksella puhelinmyyjä tienaa helposti yli 5 000 €/kk.

Oikeasti isot palkat maksetaan puhelinmyynnissä vain kovimmille ja ahkerimmille tekijöille ja niille jotka myyvät oikeasti hyvää tuotetta hyvässä yrityksessä. Lue lisää kuinka paljon puhelinmyyjä voi tienata?

Valitettavasti on olemassa myös firmoja jotka menevät sieltä mistä aita on matalin. Tälläisiä firmoja on alalla kuin alalla, mutta vuosien aikana puhelinmyynnin saralla näitä on näkynyt eniten. Kyseisissä firmoissa hyvin tienaaminen on harvoin mahdollista, koska tuotteet ja palkkamallit ovat kyseenalaiset. Vaikka puhelinmyyjä tekisikin kauppaa hyvin niin provision tai pohjapalkan maksuun saattaa sisältyä joitain ehtoja. Näiden ehtojen varjolla yritys voi yrittää kieltäytyä maksamasta provisiota. Lue vinkit miten valita puhelinmyynnin työpaikka oikein.

Puhelinmyynti on oikein tehtynä tehokasta, väärin tehtynä mainehaitta

Puhelinmyynnin niin kuin minkä tahansa muunkin voi tehdä oikein tai väärin. Oikein tehtynä se on parasta mitä yritys voi tehdä, koska se on tehokas myyntikanava ja tuottaa tulosta hyvin. Väärin tehtynä se voi pilata hyvänkin yrityksen maineen ja kun huono maine leviää tarpeeksi kauaksi niin se voi tappaa muidenkin myyntikanavien myynnin.
Useimmilla ihmisillä on nykyisin positiivinen tai neutraali kokemusta puhelimitse tapahtuvasta myynnistä, mutta mukaan mahtuu myös negatiivia kokemuksia. Totuus on se, että aina kun kommunikoimme ja olemme tekemisissä ihmisten kanssa syntyy väistämättä negatiivisia kokemuksia. Eli vaikka asiat hoidettaisiin 99% ajasta oikein ja hyvin niin 1% voi mennä pieleen ja syntyy huono kokemus. On kuitenkin turhaa valittaa siitä, että puhelinmyyjä aktiivisesti lähestyy asiakkaita, koska myynti on liiketoiminnan tärkein koneisto ja siihen liittyy aktiivinen asiakkaiden lähestyminen.
 
Puhelinmyyntiin totutaan kokoajan enemmän ja enemmän. Hyviä asiakaskokemuksia syntyy kun myyntityö tehdään oikein ja laadukkaasti.
 
Puhelinmyyntiä voi tehdä kahdella tapaa:

a)Aktiivisesti ja innokkaasti saavuttaen hyviä myyntituloksia. Puhelimella soittaa innokas myyjä joka haluaa aidosti asiakkaalle parasta ja on valmis jättämään kaupan tekemättä asiakkaille kenellä ei ole aitoa tarvetta tuotteelle. Tässä tapauksessa myyjä tietää, että kauppa tulee kotiin kyllä myöhemmin kun tarve löytyy. Maine säilyy ja kauppaa on helppo tehdä jatkuvasti. Myyjä tykkää työstään ja yritys maksaa hyvää korvausta tehdystä myynnistä

Tai sitten:

B) Puhelinmyynnin voi tehdä flegmaattisesti, jopa hieman vastahakoisesti asiakkaalle soittaen. Puhelimella soittaa pelokas ja epäinnokas myyjä joka haluaa itsekin päättää nopeasti puhelun. Jos kuitenkin puhelimen toisesta päästä löytyy ihminen jolle on helppo nopeasti kertoa asiansa ja provision toivossa myydä mitä tahansa keksiikään niin tilaisuus tulee hyödyntää heti. Tässä tapauksessa myyjä ei arvosta myyntiä ja todennäköisesti on päätynyt alalle vain sen takia, että ei jaksanut etsiä muuta työpaikkaa. Työtä tehdään todella huonolla tuloksella ja vain provision perässä. Myyjä tienaa vähän ja yritys ei hyötyä myyjän toiminnasta mitään. Puhelinmyynnistä syntyy negatiivinen kokemus sekä asiakkaalle, myyjälle, että yritykselle.

On sanomatta selvää, että puhelinmyynti versio A tulee syrjäyttämään versio B:n ja viimeistään tässä vaiheessa mielikuvat puhelinmyynnistä muuttuvat kun palvelu paranee.

Kun yritys kohtelee myyjää hyvin, myyjä kohtelee asiakasta hyvin. Kun asiakasta kohdellaan hyvin, asiakassuhde kestää pitkään ja kun asiakassuhteet kestävät pitkään niin yritys menestyy isosti hyvin todennäköisesti.

Puhelinmyynti työpaikkana

Puhelinmyynti on paras myyntityö mitä aloitteleva myyjä voi tehdä. Puhelinmyynnissä pääsee harjoittelemaan myyntiä parhaalla mahdollisella tavalla, koska myyntitoistoja  tulee paljon. Onnistunut kauppa vaatii aina luottamuksen myyjän ja asiakkaan välillä. Puhelinmyynti on paras koulu oppia rakentamaan luottamuksen asiakkaaseen käytännössä nollasta.

Puhelinmyyntityö on samaan aikaan simppeliä, haastavaa, rentoa, palkitsevaa, hauskaa ja sisältää sekä ylämäkiä, että alamäkiä. Kun myyt hyvää tuotetta ja omaat edes perus myyntitaidot niin tiedät, että kauppaa tulee joka päivä varmasti etkä jää ilman palkkaa. Yleensä vielä rahaa tulee reilusti enemmän mitä ns. perus elämiseen tarvitsee, mutta vaikka kävisi worst scenario ja tulisi huonoin myyntipäivä ikinä niin nollille ei hyvä myyjä jää.

Kun tehdään hyvää myyntitulosta puhelimessa, on osattava sietää myös negatiivisia tunteita. Yleensä puhelinmyynnissä moni myyjä  ja yritys mittaa omaa tehokkuuttaan sillä, kuinka monta kauppaa tekee tunnissa. Parempi mittari kuitenkin on kuinka monta kauppaa pystyy tekemään päivässä tai kuukaudessa. Nimittäin kaupallisessa mielessä tunnit voivat vaihdella rajustikin, vaikka tekisit työtä samalla temmolla ja samalla innolla. Toisena tuntina voit tehdä nolla kauppaa siinä missä hyvänä tuntina teet jopa 8 kauppaa. Eli mikäli haluaa työskennellä puhelinmyynnissä, on tärkeää hahmottaa kokonaisuuksia eikä takertua yksittäisiin asiakkaisiin tai yksittäisiin tunteihin.

Puhelinmyynnin työpaikkoja on hyvin moneen lähtöön ja onkin tärkeää löytää itselleen sopiva yritys jossa tarjotaan oikeasti hyvä mahdollisuus menestyä. Tuote, provisio ja perehdytys työhön pitää olla kunnossa. Paras puhelinmyynnin työpaikka on sellainen missä myyntikoulutukseen panostetaan jatkuvasti.

Puhelinmyyntiä etätyönä

Puhelinmyyntityö etätyönä on iso mahdollisuus elää vapaasti ja tehdä työtä mistä tienaa hyvin. Puhelinmyyntiä varten tarvitset käytännössä tietokoneen ja kuulokkeet ja voit tehdä työtä kotoota, mökiltä tai mistä päin maailmaa tahansa. Mikäli osaat myyntityön ja haluat asua ulkomailla niin käytännössä olet vapaa muuttamaan mihin  tahansa haluatkaan ja mukaasi tarvitset vain tietokoneen ja kuulokkeet. 

Puhelinmyynti on tavoitteellista työtä, mutta mikäli osaat myydä ja valitset myytävän tuotteen hyvin niin voit tienata lyhyelläkin työpäivällä hyvin. Ja mikäli olet valmis tekemään pidempää päivää niin puhelinmyynnillä yllät todella isoihin ansioihin.

Tutustu tästä parhaaseen puhelinmyynnin etätyöhön

Kun puhelinmyyjä soittaa, hän haluaa auttaa

Kun puhelinmyyjä soittaa, hän haluaa auttaa ja palvella asiakasta. Puhelinmyyjää ei kannata sekoittaa ulkomailta tuleviin huijauspuheluihin. Näillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Huijari yrittää viedä sinun rahat, tai muuta vastaavaa.

Puhelinmyyjä taas haluaa myydä sinulle edustamansa yrityksen tuotetta tai palvelua. Mikäli myytävä tuote on valittu hyvin niin myyjä voi auttaa sinua joko säästämällä sinulle aikaa, rahaa tai vaivaa. Asiakas päättää ostaako vai ei. Puhelinmyynti ei ole pakkomyyntiä vaan asiakkaan ja myyjän välistä kommunikointia ja vuorovaikutusta. Jos myyntitilanne päätyy kauppoihin yhteisymmäryksessä niin hienoa – myyjä on onnistunut työssään. 

Puhelinmyyntisoitot voit estää tekemällä puhelinmyyntikiellon, suoramarkkinointikiellon, telemarkkinointikiellon tai puhelinmyynnin eston.

Parhaassa puhelinmyyntitiimissä panostetaan myyjän hyvinvointiin. Kun myyjä voi hyvin, asiakkaat voivat hyvin. Kun asiakkaat voivat hyvin, yritys voi hyvin.

Muut postaukset

8 syytä miksi nettisivut ovat tarpeen mikroyrityksellekin

8 syytä miksi nettisivut ovat tarpeen mikroyrityksellekin

Yrityksen nettisivujen olemassa ololle on lukuisia tärkeitä syitä. Nykyisin ei enää riitä, että pidät mainosta paikallisen kauppakeskuksen ilmoitustaululla vaan sinun pitää…

Myyntiboosti laajenee – Markkinointiboosti palvelee verkkosivujen parissa

Myyntiboosti laajenee – Markkinointiboosti palvelee verkkosivujen parissa

”Myyntiboosti on vuonna 2018 perustettu myyntitalo huipputuloksen tekijöille. Liikevaihto vuonna 2021 oli 2,8milj€ ja kasvu jatkuu kovaa vauhtia. Olemme vuosien aikana…

Hyvä myyjä, onko sellaista?

Hyvä myyjä, onko sellaista?

Hyvä myyjä on valitettavan monimuotoinen määritelmä ja moni on varmasti kuullut puhuttavan, että yritykset etsivät ”hyvää myyjää” tai jopa ”huippumyyjää”. Tai…

Avaa chat
Kysyttävää Myyntiboostista?
Myyntiboosti
Moi!
Voit Whatsapata meille mikäli sinua kiinnostaa uudet duunit tai myynnin ulkoistuspalvelut!