8 syytä miksi nettisivut ovat tarpeen mikroyrityksellekin

Yrityksen nettisivujen olemassa ololle on lukuisia tärkeitä syitä. Nykyisin ei enää riitä, että pidät mainosta paikallisen kauppakeskuksen ilmoitustaululla vaan sinun pitää esiintyä siellä missä ihmiset ovat. Eli netissä.

Tästä artikkelista tulet saamaan 8 syytä miksi nettisivut ovat tarpeen mikrofirmallekin.

Vaikka yrityksen toimenkuvaan ei liittyisi rahan tienaaminen netissä, tarvitsee yritys tänä päivänä nettisivut monestakin syystä. Nettisivut ovat paitsi myynnin elinärkeä työkalu, myös yrityksen kasvot nykyaikaisessa digitaalisessa ympäristössä.

Tämä koskee joka yritystä riippumatta yrityksen koosta tai siitä, onko kyseessä koirahoitola, nuohousfirma, hierontalaitos vaiko pyöräkorjaamo.

Katso alta 8 syytä sille, miksi yritys tarvitsee nettisivut vuonna 2022.

1. Ole siellä missä asiakkaasikin (eli netissä)

Keltaisia sivuja ei enää ole. Kun asiakas etsii jotain tuotetta tai palvelua, hän etsii sitä netistä. Todennäköisesti hän avaa Googlen, ja luultavasti klikkaa auki vain kolme ensimmäisestä hakutulosta. 

Yrityksellä voi siis pyyhkiä hyvin, jos se on päässyt hyvällä hakukoneoptimoinnilla Googlen etusivulle ja vieläpä kolmen kärkeen. 

Myös ikäihmiset käyttävät nykyään sujuvasti nettiä – sekä tietokoneella että älypuhelimella. Siksi myös senioreille suunnattuja palveluita voi ja kannattaa mainostaa netissä.

2. Facebook-profiili ei riitä: some on nykyään monipuolisempi

Facebook ja Facebook-markkinointi on edelleen hyvä idea, mutta pitää muistaa myös muut somekanavat, jotta voisi tavoittaa kohdeyleisönsä sosiaalisessa mediassa mahdollisimman kattavasti.

Läheskään kaikki suomalaiset eivät käytä Facebookia, mutta hakukoneet (ja etenkin Google) ovat päivittäisessä käytössä. Verkkosivuihin panostaminen auttaa asiakkaita löytämään yrityksen, mikä puolestaan mahdollistaa yrityksen kasvun ja menestyksen.  

Yritys voi siis halutessaan perustaa Facebook-sivun, mutta se ei yksistään riitä. Sen rinnalle tarvitaan verkkosivut ja mahdollisesti myös muita some-tilejä.

3. Nettisivujen avulla voi mainostaa kustannustehokkaasti

Yritys voi ohjata sivuilleen maksettua liikennettä ja kasvattaa siten asiakkaiden ja tilausten määrää. Hakusanamarkkinointi (kuten Google Ads -hakusanamainonta) ei kuitenkaan ole ilmaista.

Yritys maksaa joka kerta, kun joku lukee mainoksen ja klikkaa sitä. Tämä ei tietenkään vielä takaa kauppoja, vaan ainoastaan klikkauksen. 

Klikkauksen hinnan voi valita etukäteen. Se voi olla esimerkiksi 0,25 €, jos hakusana ei ole kovin kilpailtu. Klikkauskohtainen hinta voi kasvaa vaikka 2,50 euroon asti. Lisäksi yritys saattaa maksaa mainostoimistolle siitä, että se suunnittelee ja koordinoi näitä mainoskampanjoita.

Jos yrityksen verkkosivut on hakukoneoptimoitu hyvin, sivut löytyvät hakukoneen kärkisijoilta ilman maksettua mainontaakin. 

Laadukas sisältö on olennainen tekijä. Hyvät julkaisut jäävät elämään. Niitä luetaan ja jaetaan kenties vuosienkin päästä. 

Hakukoneoptimointi on kustannustehokas, mutta ei kuitenkaan ilmainen tapa mainostaa ja markkinoida netissä. Verkkosivujen luominen ja sisällön tuottaminen vaativat vähintäänkin aikaa, ja aika on rahaa (etenkin yrittäjälle).

4. Nettisivuille voi lisätä ajanvarauskalenterin

Verkkosivut ovat tarpeen myös siksi, että niille voi lisätä yhteystiedot ja ajanvarauskalenterin.

Jotkut kuluttajat eivät suostu käyttämään kuin vain niiden yritysten palveluita, joilla on sähköinen ajanvarauskalenteri.

Tähän on eri syitä, kuten:

  • Luurikammo
  • Puhelinsoitto maksaa 
  • Ajanvarauskalenterilla voi varata ajan omien aikataulujen mukaisesti vaikka keskellä yötä
 

Yrittäjänkin kannalta on mukavampaa, että asiakkaat voivat varata itse aikansa. Näin työpuhelin ei soi juuri silloin, kun yrittäjä on suihkussa/nukkumassa/kyynärpäitä myöten taikinassa.

Ajan varaaminen on paljon helpompaakin, kun asiakas näkee yrityksen kalenterin yhtä aikaa oman kalenterin kanssa. Samalla vältytään monilta “ai niin mulla oli silloin hammaslääkäri” -peruutuksilta. 

5. Sivustolla voi tarjota monikanavaista asiakaspalvelua

Nettisivujen avulla yritys voi tarjota monikanavaista asiakaspalvelua. 

Verkkosivuilla on helppo julkaista puhelinnumero, sähköpostiosoite ja linkit sosiaalisen median kanaviin. Verkkosivuille voidaan lisätä myös chat-ikkuna.

Monikanavaisen asiakaspalvelun tai osan siitä voi ulkoistaa, jotta yrittäjä tai tämän työntekijät voisivat tehdä muutakin kuin päivystää linjoilla. 

6. Yritys voi sitouttaa asiakkaat julkaisuillaan

Verkkosivujen ja etenkin blogi-osion avulla yrittäjä voi sitouttaa asiakkaansa. 

Kukapa ei haluaisi lukea hyviä tarinoita, joten mielenkiintoiset postaukset näkyvät palaavien kävijöiden määrässä. 

Yritys voi myös tarjota mahdollisuutta tilata uutiskirje, jolloin kävijät saavat sähköpostiinsa ilmoituksen kaikista uusista julkaisuista – sekä uusista tuotteista ja palveluista… 

Jo tutuksi tulleen yrityksen uutiskirjettä ei välttämättä peruta kovin helposti, sillä muutenhan jokin kiva päivitys voi jäädä huomaamatta. Koska yritys on jo läheinen, on luonnollista käyttää sen palveluita sitten, kun tarve ajankohtaistuu. 

7. Sivustolla voi jakaa tietoa ja profiloitua alan asiantuntijana

Verkkosivustolla voi “valistaa” lukijoita tarjoamalla tietoa yritykselle tärkeistä arvoista ja asioista. Esimerkiksi vegaaniravintolan perustajat voivat pitää tärkeänä eläinten oikeuksista puhumista, ja siihenhän ravintolan verkkosivut tarjoavat mahdollisuuden.

Yrittäjä voi käyttää verkkosivustoaan hyödyksi myös henkilöbrändin rakennuksessa. Monen yrittäjän kannalta onkin tärkeää brändätä itseään oman alansa asiantuntijana. Maineen vahvistuminen voi lisätä liikevaihtoa ja koko yrityksen arvoa.  

8. Mahdollisuus perustaa verkkokauppa ja/tai saada mainostuloja 

Yrittäjä voi käyttää verkkosivujaan myös passiivisten tulojen hankkimiseen. 

Esimerkiksi hieroja voi perustaa hieromalaitoksensa verkkosivujen yhteyteen verkkokaupan, missä myydä jumppavälineitä, ravintolisiä ja hyvinvointikirjoja. 

Verkkokauppa on auki 24/7, eli tuloja voi virrata yrityksen kassaan silloinkin, kun yrittäjä nukkuu tai lomailee. 

Verkkosivujen avulla voi saada lisätuloja netistä myös ilman verkkokauppaa. 

Verkkosivuilla voi mainostaa muiden yritysten tuotteita ja palveluita ja saada affiliate-tuloja. Yritys voi myös myydä mainostilaa muille yrityksille. 

Jos yrityksen verkkosivut on optimoitu hyvin ja niillä on paljon liikennettä, voi mainostilan myynnistä kehittää ihan mukavan sivubisneksen yrityksen varsinaisen liiketoiminnan oheen.

Kooste yrittäjälle, joka haluat kasvaa:

Nettisivut ovat elinehto, mikäli haluat kasvaa. Asiakkaasi ovat netissä ja vaikket suoranaisesti myykään palvelua tai tavaraa netistä niin se on asiakassuhteen ensiaskel vuonna 2022. Ennen kuin asiakas on kontaktissa suoraan sinuun, hän todennäköisesti kurkkaa läpi sivustosi. Joten haluat varmasti, että oman yrityksesi nettisivut edustavat sinua juuri sillä tavalla mitä kuuluukin. Mikäli työnjälkesi on ykköslaatua, pitää se käydä ilmi myös nettisivuillasi.

Joten hyvä yrittäjä, mikäli sinulla ei ole aikaa tai osaamista luoda ihastuttavaa nettisivua niin turvaudu ammattilaisen apuun, niin sinunkin asiakkaasi tekevät.

Kirjoittaja:

Kirjoittaja on Muutosdigitalin Alvar Yrjölä. Alvar on Muutoksen toimitusjohtaja ja luovan suunnittelun suunnannäyttäjä. Alvarilla on pitkä kokemus copywritingistä, hakukoneoptimoinnista ja sisältömarkkinoinnista.

Jaa postaus

Facebook
Twitter
LinkedIn

Lisää postauksia

Hyvä myyjä, onko sellaista?

Hyvä myyjä on valitettavan monimuotoinen määritelmä ja moni on varmasti kuullut puhuttavan, että yritykset etsivät ”hyvää myyjää” tai jopa ”huippumyyjää”. Tai vastaavasti: oletko kuullut kaverisi,

Lue lisää >>
Asenteen merkitys myyntityössä

Asenne myyntityössä

Mitä tarkoittaa hyvä asenne, myyjän asenne jne.. Monesti työpaikkailmoituksissa haetaan hyvän asenteen omaavaa tyyppiä ja myyntityössä painotetaan asenteen merkitystä. Hyvä asenne on suurin ero huonon

Lue lisää >>
Avaa chat
Tarvitsetko apua?
Myyntiboosti
Moi! Laita meille viestiä jos heräsi kysyttävää tai haluat hakea duunia!