Buukkaus on myynnin elinehto

Buukkaus, bookkaus, tapaamisten sopiminen tai miksikä ikinä sitä haluatkaan kutsua on myynnin elinehto. Yksikään myyntiprosessi ei ala jos asiakasta ei kontaktoida. Yhtäkään kauppaa ei viedä maaliin mikäli asiakkaalle ei myydä. Kuvittele vaikka itse: kenelle sinä myyt jos et tapaa ketään? Et tietysti kellekkään.

Buukkaus tarkoittaa suomeksi tapaamisten sopimista ja ajanvarausta. Myynnin yhteydessä buukkaus tarkoittaa sitä, että myyjä sopii tapaamisen asiakkaan kanssa. Yleisimmät kanavat tehdä buukkausta on perinteinen puhelin (kylmäsoitto), sähköposti, Linkedin ja nykyisin osa myyjistä käyttää myös pikaviestinpalveluita.

Buukkaus on myyjän tärkein työ

Kuten varmaan ymmärsitkin on buukkaus myyjän tärkeimpiä työvaiheita. Myyjä ei voi myydä kenellekkään mikäli hän ei tapaa ketään. Eli mikäli haluat olla mestarimyyjä niin sinun tulee buukata paljon, paljon ja vielä kerran paljon. Silti moni myyjä keksii itselleen lukuisia selityksiä miksi juuri nyt ei ole sopiva hetki buukata tai miksi juuri minun ei tarvitse bookkausta tehdä.

Kyllä täytyy.

Mikäli haluat tehdä kauppaa.

Paras kuulemani selitys on, että ”Minä kun olen tehnyt myyntiä jo niin pitkään niin en kyllä enää suostu buukkaamaan tapaamisia”

Mitä hittoa?

Jos sinulla on paljon kokemusta myynnistä niin miten ihmeessä se poistaisi sinulta myynnin tärkeimmän vaiheen eli asiakashankinnan ja tapaamisen sopimisen potentiaalisten asiakkaiden kanssa? Mikäli olet hyvä myymään ja sinulla on jo kokemusta siitä niin silloinhan sinä olet varmasti tehokas sopimaan tapaamisia ja saat niitä helposti ja paljon. Niin ainakin minun tuntemat huippumyyjät tekevät. Kokemus ei ole poistanut heiltä tarvetta buukkaukselle vaan päinvastoin tehnyt siitä reilusti helpompaa. Ja toki pitkä kokemus myynnistä ja hyvät verkostot vähentävät bookkauksen tarvetta, koska asiakkaat ovat itse myyjään päin yhteydessä eli pääset hyödyntämään omaa verkostoasi. Mutta mikäli verkostosi koko ei vielä riitä täyttämään kalenteriasi niin bookkaus on sinulle hyvin tärkeää.

Ulkoistettu bookkaus myyjän avuksi?

Ulkoistettu bookkaus tulee kyseeseen kun myyjän on tehokkaampaa tavata asiakkaita kuin käyttää aikaa tapaamisten sopimiseen. Kun etsit ulkoista bookkaajaa niin kannattaa varmistua vähintään seuraavista asioista:

  • Bookkaajan ammattitaito
  • Bookkauksen laatu (ei huvikseen sovittuja tapaamisia)
  • Resurssit kuinka suurella volyymilla tapaamisia voidaan sopia
  • Bookkaajan tyyli (toiselle sopii massabookkaus ja toisille enemmän asiantuntijatyylinen bookkaus)
  • Referenssit (onko bookkauksessa onnistuttu muiden kanssa)

Selvittämällä nämä asiat voit välttyä paljolta ja säästää aikaa. Myynnin alkupään vaihe eli kontaktointi on erittäin suuressa roolissa koko myyntiprosessissa. Mitä huolellisemmin ja ammattimaisemmin tapaaminen on sovittu, sitä todennäköisemmin myyntityö menee maaliin asti. Huonosti tehty bookkaus pahimmillaan tuhoaa mahdollisuutesi myydä potentiaaliselle asiakkaalle enää ikinä.

Mikäli tarvitset apua bookkauksessa niin suosittelemme tutustumaan kylmäsoitoilla tapahtuvaan bookkauspalveluun jolla saat käyttöösi maan ammattitaitoisimmat soittajat jotka soveltuvat niin massapalvelun kuin asiantuntijapalvelun bookkaukseen.

Mikäli taas toiveenasi on matalavolyymisempi bookkaus ja haluat kontaktoida asiakkaan kevyemmin niin tutustu Markkinointiboostin tarjoamaan digitaaliseen buukkauspalveluun.


Myyjän kalenterit saadaan täyteen kyllä. Referenssit on kunnossa, molemmissa.

Buukkaus inhousena?

Useat yritykset haluavat toteuttaa buukkauksen inhousena eikä siinä ole mitään väärää. Tämä vaatii toki ammattimaisen myynnin johdon ja erityisesti oman vetäjänä buukkaustiimille. Buukkaus ei ole työ mitä voi laiminlyödä ja olettaa, että “kyllä buukkarit hoitaa”, “kyllä se siitä”.

Voin kertoa salaisuuden.

Bookkaus ei toimi vahingossa eikä bookkarit tee vahingossa itsenäisesti huipputulosta. Huipputulos ja ammattimaisesti sovitut tapaamiset vaativat systemaattista työtä, kouluttamista ja oikeanlaisen tunnelman virittämistä. Myynti ja buukkaus on fiilislaji ja mikäli tekijän fiilis on väärä, ei tulosta synny. Mikäli tekijä ei tiedä mitä hän tekee niin tulosta ei synny. Pahinta siis mitä voit tehdä on laiminlyödä bookkauksen johtaminen ja pitää buukkaustiimi inhousena, koska se olisi fiksumpaa tai halvempaa vaikka 99% varmuudella se ei ole sitä ellet palkkaa oikeasti hyvää vetäjää buukkaustiimille.

Inhouse tekijälle voit varmasti maksaa teoriassa pienempää provisiota per sovittu tapaaminen, mutta mikäli saat pienemmällä provisiolla pienemmän ja huonommin tehdyn tuloksen niin todellisuudessa se on hyvin kallista puuhaa. Jos myynti halutaan vetämään kunnolla se vaatii systemaattista työtä myös buukkauspuolella ja se on viimeinen asia missä haluat säästää.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että paras vaihtoehto on, että myyjä sopii osan tapaamisistaan itse ja loput kalenterista täyttää erillinen buukkari. Mikäli omat resurssisi ei riitä buukkaustiimin kasaamiseen ja kouluttamiseen, kannattaa se ulkoistaa ammattitaitoiselle kumppanille. Inhousena bookkaus kannattaa toteuttaa vain jos olet valmis satsaamaan siihen yhtä paljon kuin buukkauksen ulkoistusyritykset satsaavat. Vahingossa tuloksia ei tule.

Jaa postaus

Facebook
Twitter
LinkedIn

Lisää postauksia

Buukkaus on myynnin elinehto

Buukkaus, bookkaus, tapaamisten sopiminen tai miksikä ikinä sitä haluatkaan kutsua on myynnin elinehto. Yksikään myyntiprosessi ei ala jos asiakasta ei kontaktoida. Yhtäkään kauppaa ei viedä

Lue lisää >>

Millainen on hyvä ständimyyjä?

Millainen on hyvä ständimyyjä? Hyvän ständimyyjän määritelmää miettii moni ja osa painii kysymyksen kanssa voisinko minä pärjätä ständimyynnissä? Olisinko minä se ständimyyjä joka vakuuttaa asiakkaat

Lue lisää >>
B2B myynnin tiimi

Mitä myyntityö on?

Myyntityöt Suomessa, myyntityön palkkaus, avoimet myyntityöt jne. Myyntityöstä on monenlaisia kokemuksia ja huhuja, mutta fakta on kuitenkin se, että myyntihenkiselle henkilölle myynti on täydellinen työpaikka.

Lue lisää >>
b2b-myynti - yritysmyynti - b2b myyjä

B2B-myynti vai kuluttajamyynti?

Monet myyntityötä tekevä miettivät, että kumpi on järkevämpää b2b-myynti vai kuluttajamyynti. Kumpi on arvostettavampaa ja kummassa tienaa enemmän hilloa? Kummassa oppii myymään paremmin jne. Monella

Lue lisää >>
Avaa chat
Kysyttävää Myyntiboostista?
Myyntiboosti
Moi!
Voit Whatsapata meille mikäli sinua kiinnostaa uudet duunit tai myynnin ulkoistuspalvelut!