Puhelinmyyntityötä vaiko ständimyyntiä – kumpaa minun kannattaisi tehdä? Kummasta saa parempaa kokemusta myyntityöhön? Kummasta tienaa enemmän? Kummasta ne asiakkaat tykkää enemmän?
Näin pohtii moni meille hakeva nykyinen ja tulevaisuuden myynnin stara ja tämä artikkeli avaa miten ständimyynti ja puhelinmyynti eroavat toisistaan.
Vertailussa puhelinmyynti ja ständimyynti
1. Ständimyyjällä on kaikki vaikuttamisen keinot käytössä – puhelinmyyjällä ei
Ständimyyntiä tehdään kasvotusten eli kohtaat asiakkaan paikan päällä. Näin ollen sinulla on ns. kaikki ”vaikuttamisen keinot” käytössä. Pääset käyttämään omia ilmeitäsi, eleitäsi, ääntä, kättelyä, katsetta jne. eduksesi. Mikäli olet ulkoiselta olemukseltasi luotettavan oloinen niin saatat tehdä kauppaa reilusti jo pelkästään sen avulla. Asiakas saattaa pysähtyä tiskillesi jos myyjät näyttävät rennoilta ja pysähtymisen arvoiselta tai myyntipiste on houkuttelevan näköinen. Myynnin apukeinoja on monia. Puhelinmyynnissä olet taas pelkän äänesi varassa. Tämä on myyjälle sekä etu, että haitta. Etu on se, että et ainakaan voi menettää kauppaa eleidesi, ilmeidesi tai ulkoisen olemuksesi takia. Eli käytännössä voit näyttää vaikka juuri metsästä heränneeltä, mutta samaan aikaan kuulostaa maailman fresseimmältä tyypiltä. Silti luottamuksen ansaitseminen pelkästään äänen varassa on joillekkin haastavaa – mutta ei missään nimessä ylitsepääsemätöntä vaan helposti opittavissa.
2. Puhelinmyyjä tekee töitä jemmassa – ständimyyjä taas niin esillä kun vaan voi
Puhelinmyyntiä voit tehdä toimistolla, kotoota tai mistä ikinä haluatkaan. Ja vaikka teet kauppaa ihmisille niin silti olet yksin tiimisi kanssa kaukana asiakkaista. Puhelinmyynnissä et pääse kohtaamaan asiakkaita livenä. Toisille myyjille tämä on energiaa vievää, kun taas toisille juurikin se energianluoja mikä antaa boostia tekemiseen kun kanssakäyminen tapahtuu etänä.
Ständimyynnissä olet keskellä ihmisiä ja keskellä asiakkaitasi. Olet niin esillä kun vaan myyjä voi olla eli kauppakeskuksissa, marketeissa ja messutapahtumissa. Sinun myyntiständin ohi kävelee päivässä tuhansia ihmisiä ja jokainen näkee sinut ja tavoitteenasi on kontaktoida mahdollisimman moni ihminen. Eli käytännössä jotta voit pärjätä ja nauttia ständimyynnistä – tulee sinun nauttia ihmisten kanssa olemisesta.
3. Ständimyynti sisältää reissutyötä – halutessasi pääset kiertämään vaikka koko Suomen
Ständimyynti ja puhelinmyynti on varsin siistiä ja yhteisöllistä hommaa. Molemmissa duuneissa on takuulla edessä erittäin hauskoja ja opettavia työpäiviä ja varmasti matkaan tarttuu myös elinikäisiä ystäviä. Mutta ständimyynnin yksi parhaimpia etuja puhelinmyyntiin verrattuna on se, että pääset tekemään myyntireissuja ympäri Suomen yhdessä myyntitiimisi kanssa. Reissujen tavoite on tietenkin valloittaa aina uusi kaupunki ja tehdä mahdollisimman paljon kauppaa, mutta kyllä reissuissa kerkeää yhdessä tiimin kanssa pitämään hauskaakin! Ständimyyntireissuista jää kauppojen lisäksi ikimuistoisia kokemuksia. Vastapainoksi puhelinmyynnin etu on se, että sinun ei tarvitse tehdä reissua mikäli et missään tapauksessa reissaamisesta pidä!
4. Puhelinmyyjä voi aina itse päättää montako asiakasta kontaktoi
Puhelinmyyjä voi joka päivä päättää, että tänään minä soitan X puhelua tai teen X määrän kauppaa ja lähden kotiin. Tähän harvoin tulee mitään muuttujia. Korkeintaan internetyhteys voi katketa, mutta se on korjattavissa. Ständimyyjällä taas jos oikein heikko tuuri iskee niin joinain päivinä marketeissa käy merkittävästi vähemmän ihmisiä. Eli vaikka myyjä kuinka päättäisi, että tänään kontaktoin ainakin 300 ihmistä ja teen niille vähintään 20 kauppaa niin aina se ei ole mahdollista mikäli marketissa käykin vain 150 ihmistä. Silloin on elettävä olosuhteiden mukaan ja tehtävä paras mahdollinen tulos. Mutta onneksi asiakaskontaktien määrä ei ole itseisarvo, päinvastoin mikäli keskityt laatuun niin voit tehdä paljon enemmän kauppaa kuin myyjä joka kontaktoi hutiloiden kaikki ohikulkevat ihmiset.
5. Toinen asiakas suostuu ostamaan vain ständimyyjältä, siinä missä toinen luottaa vain puhelimeen
Asiakkaita riittää takuulla sekä ständi-, että puhelinmyyjälle. On olemassa kuitenkin ihmisiä, jotka eivät missään tapauksessa pysähdy myyntiständille, mutta silti mielellään kuuntelevat tarjouksen puhelinmyyjältä. Ja sama päinvastoin, osan ihmisistä on todella vaikeaa luottaa puhelinmyyjään, mutta kauppakeskuksen myyjältä ostetaan mielellään. Ja sitten on olemassa ihmisiä jotka ostavat molemmilta. Eli ei huolta, kumpaa tahansa päädytkään tekemään niin potentiaalisia asiakkaita löytyy Suomesta varmasti!
Ständimyynnin ja puhelinmyynnin erot kiteytettynä:
Ständimyynti ja puhelinmyynti ovat huippuhommaa ja eroavat toisistaan hieman. Perusmyyjällä joka osaa tehdä molempia saavutettavat kauppamäärät eivät hirveästi eroa toisistaan. Mutta mikäli vertaillaan ständimyynnin ehdotonta kärkeä puhelinmyynnin ehdottomaan kärkeen niin ainakin toistaiseksi ständimyynnissä on nähty kovemmat tulokset ja tilipussit.
On myös fakta, että on olemassa henkilöitä jotka saattavat olla todella hyviä ständimyynnissä, mutta eivät pärjää puhelinmyynnisä lainkaan ja päinvastoin. Tämän takia Myyntiboostilla panostetaan jokaisen yksilön potentiaalin löytämiseen ja osaamme ohjata oikean tekijän oikeaan rooliin.
Mikäli tykkäät tehdä töitä aina samasta paikasta ja koet, että olet hyvä rakentamaan luottamuksen pelkästään äänen varassa niin suosittelemme ensisijaisesti hakemaan puhelinmyyntiin.
Jos taas tykkäät reissata, ja uskallat heittäytyä asiakkaiden luona niin ständimyynti saattaa sopia sinulle parhaiten!