Puhelinmyynti herättää tunteita suuntaan jos toiseen, mutta kiistaton fakta on se, että puhelinmyynti on silti yksi tehokkaimmista ellei tehokkain tapa tehdä kauppaa.
Mieti itse: Haluat saada keskusteluyhteyden auki mahdollisimman monelle, mahdollisimman nopeasti – Mitä teet? Tuskin lähettäisit kirjeitä tai sähköposteja ja odottaisit vastauksia, vaan tartut luuriin ja soitat ihmisille. Keskusteluyhteys aukeaa heti ja pääset kertomaan tuotteestasi ja mahdolliset vastaväitteet tulee päin näköä saman tien. Asiakkaan tarve tuotteelle, myyjän taito myydä, myyjän taito käsitellä vasta-argumentit ja innostaa asiakas määrää sen syntyykö kaupat vai ei. Ihan sama syntyykö heti vai ei, mutta keskusteluyhteys on auki ja mahdolliset jatkotoimenpiteet sovitaan tehokkaasti ja kulunut aika mitataan minuuteissa, jonka jälkeen voitkin soittaa jo uudelle ihmiselle ja toistaa saman asian. Mikäli tuote on hyvä ja asiakkaalle perusteltavissa niin kauppaa tulee varmasti.
Puhelinmyyntikö “pakkomyyntiä” – tuskinpa
On aika luopua ajatuksesta, että puhelinmyynti on ”pakkomyyntiä” tai häiriköintiä. Puhelin on vain väline tehdä kauppaa. Yhtä lailla kuin vasara on väline naputtaa nauloja seinään niin puhelin on myyjän tärkein väline hankkia asiakkaita. Se, että yhteydenotto tapahtuu puhelimitse ei tarkoita sitä, että tuote olisi huono. Saatika sitä, että myyjä pakottaa asiakkaan ostamaan tai huijaisi asiakasta millään tapaa. Yhtä lailla asiakasta voidaan huijata puhelimessa, kasvotusten kuin sähköpostitsekin. Epärehellinen toiminta lähtee aina ihmisestä välineen takana eikä puhelinmyynnin tai muun suoramyynnin toteuttaminen tee myyjästä/yrityksestä epärehellistä. Päinvastoin; moni puhelinmyyjä toimii äärimmäisen rehellisesti, koska vain rehellisillä toimintatavoilla myyntityöllä on jatkumoa. Kukaan ei osta myyjältä/yritykseltä kenen maine on pilalla ja ainoat palautteet mitä löytyy on negatiivisia.
Puhelinmyynti huipputasolla on taidetta ja huippumyyjän tavoite on tehdä työnsä niin hyvin, että asiakas suosittelee ja kehuu myyjää myös muille. On hieman eri soittaa asiakkaalle, kun puheluun vastataan ”Olenkin kuullut teistä hyvää.” kuin: ”Olenkin kuullut teistä tarpeeksi pahaa, joten jätetään tämä tähän.”
Joten jos olet harkinnut meneväsi töihin puhelinmyyntiin niin varmista ainakin nämä:
- Tuote on hyvä ja kohderyhmällä on tarve tälle
- Tavoitteet ja palkan määräytymisperusteet ovat selkeät
- Tuotteen hinta on kilpailukykyinen eikä ylikallis
- Yritys ja sen maine on hyvä
- Yrityksen toimintatavat ovat rehdit
- Yritys maksaa hyvän palkkion tehdystä työstä
- Yrityksen johto tietää mitä ja kuinka tärkeää myyntityö on
Jos nämä ehdot täyttyvät niin puhelinmyynti on yksi parhaista töistä mitä voi tehdä. Toki puhelinmyynnissä niin kuin kaikissa muissakin työpaikoissa on tavoite tehdä tulosta ja ansaita oma työpaikkansa. Parhaat puhelinmyyjät tekevät kauppaa jatkuvalla syötöllä ja palkkakuitit ovat sen mukaisia. En kiistä, etteikö monet kauhutarinat siitä, miten puhelinmyyjä on jäänyt ilman palkkaa voisi olla totta, mutta todennäköisesti näissä yrityksissä on ollut paljon muutakin mätää. Tuotteesta riippumatta huippu puhelinmyyjän työ on arvokasta ja palkkiot kuuluvat olla sen mukaisia.