Hyvä myyjä on valitettavan monimuotoinen määritelmä ja moni on varmasti kuullut puhuttavan, että yritykset etsivät “hyvää myyjää” tai jopa “huippumyyjää”. Tai vastaavasti: oletko kuullut kaverisi, sukulaisesi, tai tuttavasi puhuvan
tuntemastaan SUOMEN PARHAASTA MYYJÄSTÄ? -> Varmasti olet.
Kylmäävä fakta kuitenkin on se, että parhaita myyjiä on aina vain yksi. Hyviä myyjiä toki enemmän, mutta niitäkään ei ole liikaa, todellakaan. Toisen hyvä myyjä on toiselle huippumyyjä ja toisen huippumyyjä on toiselle keskivertomyyjä. Itse olen jopa alkanut mieluiten puhumaan todellisista huipputekijöistä “pelkästään” hyvinä myyjinä. Termi huippu on tuhottu, koska tiedän monta “huippumyyjää” jotka eivät oikeasti saa juuri mitään aikaiseksi myyntikentällä eivätkä osaa suhtautua kriittisesti omaa toimintaansa kohtaan. Kriittisyys omaa toimintaa kohtaan on avain kehitykselle ja jos tätä ei omaa niin tuskin voi olla huippu, ainakaan kauaa.
Mennään asiaan: Mikä on hyvä myyjä?
Myyjä jolla on heikkouksia = kaikki myyjät (hyvät ja huonot)
Jos sinä haluat olla oikeasti hyvä myymään, et jätä omia heikkouksiasi tunnistamatta.
Siinä vaiheessa kun koet olevasi ”tarpeeksi hyvä myymään”, ja perustelet itsellesi, että enää ei tarvitse panostaa kehittymiseen niin et voi muuta kuin todeta, ettet ole. Tarpeeksi hyvä myyjä on aina se, joka löytää itsestään petrattavaa ja nimenomaan haluaa nöyrästi oppia lisää. Vaikka hyvä myyjä tekeekin hyvää tulosta, niin oikeasti hyvä tekijä ymmärtää, että aina voi tehdä enemmän.
Tästä tekstistä löydät kolme peruspilaria, joita sinun tulee kuunnella mikäli tahtonasi on olla hyvä myyjä.
Lisäksi kolme perusasiaa, joita kannattaa välttää.
Ensimmäinen vinkki #1
Tärkeää on uskoa prosessiin, jota toteutat/tulet toteuttamaan. Vielä tärkeämpää on noudattaa prosessia.
Lyhyen aikavälin prosessi:
Jokainen päivä, jolla voit kehittää itseäsi. Myyntityössä on tärkeää muistaa vaiheet (prosessi), jolla kauppa saadaan maaliin. Monesti aloittelevan myyjän kehittyessä usko omaan osaamiseen muuttuu liialliseksi, jolloin lähdetään helposti oikomaan ja lyhentämään myyntiprosessia. Pitää muistuttaa aina itselleen, että vaikka tunnet tuotteesi läpikotaisin, niin asiakkaalle perusasiatkaan eivät välttämättä ole itsestäänselviä. Eli PYSY MYYNTIPROSESSISSA!
Pitkän aikavälin prosessi:
Aseta itsellesi päämäärä, jonka haluat saavuttaa. Luo itsellesi realistinen tavoite. Lisäksi kannattaa asettaa jokin toistaiseksi utopiselta tuntuva tavoite, sillä voit senkin saavuttaa. Joko pienin askelin, tai nopein pitkin harppauksen, riskejä ottamalla. Jotta voit kuitenkaan saavuttaa tavoitteitasi, kannattaa tehdä realistinen suunnitelma niiden toteuttamiseksi, tämä on se sinun prosessisi. Ennen kuin olet edes osittain toteuttanut tätä kohtaa, ei kannata oikoa seuraavaan. Eli Suomeksi sanottuna ole pitkäjänteinen, älä höntyile vaan päätä mitä tavoittelet ja tee suunnitelma kuinka paljon töitä se vaatii. Myyntityö on pitkäjänteistä työskentelyä tavoitteiden eteen ja hyvä myyjä tietää mitä tavoittelee.
Mikään ei tule ilmaiseksi.
Toinen vinkki #2
Olet tehnyt suunnitelmasi, joka todennäköisesti sisältää myös arvion tarpeellisesta työn määrästä. Kuitenkaan et voi tietää, kuinka paljon mikäkin saavutus vaatii tehtävää työtä, ennen kuin olet sitä jonkin aikaa tehnyt.
Myyntialalla jokainen tulee törmäämään huonoihin päiviin, viikkoihin, tai jopa kuukausiin. Jos asia on toisin, luultavasti käsityksesi hyvästä tuloksesta ei ole kovin ajantasalla.
Aivan niin kuin huippu-urheilussakin, jokainen kausi ei voi olla timanttia. Tästä päästäänkin siihen tärkeimpään:
Pitkäjänteisyys, työmoraali.
Jos myyt esim. sähkösopimuksia, tai liittymiä, niin voidaan olettaa sinun myyvän niitä keskiarvollisesti 15 kappaletta päivässä. Vaihtoehtoisesti teet myyntityötä, jossa kaupan hankkiminen on pidempi prosessi, mahdollisesti 15 kauppaa kuukaudessa. Tässä on pitkäjänteisyyden sala:
Kaupat eivät koskaan, eikä missään myyntityössä jakaannu tasaisesti. Et tee puolen tunnin välein sähkösopimusta, etkä myy joka toinen päivä tasaisesti esim. remonttipalveluasi.
Jos jätät päivän kesken aina, kun sinulla menee heikommin, sinulta jää pitkällä aikavälillä hurjan paljon tehokasta työaikaa hyödyntämättä —> sinulta jää varmasti monia kauppoja solmimatta. (jos sinun pitäisi muistaa vain yksi myyntivinkki niin muista tämä. Jos jatkat systemaattista työskentelyä myös huonoina päivinä niin tuloksesi kasvaa takuulla.)
Toisin sanoen: Kun huono päivä, tai vaikka vuosi koittaa, niin palaa vaiheeseen yksi. Usko prosessiin, muistele tavoitteitasi, muistele mitä se vaatii. Myönnä itsellesi, jos et tee asioita sen vaatimalla tavalla. Eli katso peiliin äläkä keksi tekosyitä.
Viimeinen kultainen vinkki #3
Kuuntele muitakin, kuin itseäsi. Missään muualla, kun myyntialalla ei ole yhtä montaa maailman parasta, Suomen parasta, tai alan parasta. Oikeastaan melkein jokaisessa Suomen yrityksessä jossa myydään, tuntuu olevan Suomen kovin myyjä. Näin ei kuitenkaan ole. On vain se yksi.
Aina löytyy yksi, joka on sinua parempi, sekä yksi vielä sitäkin parempi. On tärkeää osata ottaa neuvoja vastaan muiltakin myynnin ammattilaisilta. Kaikkea kannattaa kokeilla, sillä vaikka kaverisi tai myyntivalmentajasi vinkki saattaa kuulostaa aluksi typerältä, voi se silti osoittautua kauppahanat avaavaksi neuvoksi!
Eriävät mielipiteet eivät koskaan tule loppumaan, ja hyvä niin. Niitä tarvitaan, jotta saadaan tekemiseen hyvän tasapaino. Usein parhaat myynnin keinot löytyvätkin, kun kaksi henkilöä väittelevät omista tavoistaan, mutta lopulta löytävätkin kompromissin.
Älä siis milloinkaan lopeta itsesi kehittämistä ja tyydy toteamaan olevasi jo tarpeeksi pätevä myyjä. Ei löydy myyjää, joka osaisi kaikki hienoimmat Suomen kielen sanonnat ja olisi lukenut kaikki myyntikirjallisuuden teokset jonka avulla ne kaupat tehdään kotiin. Myyntityössä onnistuminen vaatii jatkuvaa kehittymistä, itsekriittisyyttä, uuden testaamista, vanhan muistuttelua itselleen, jne. perusasioissa pysymistä.
Eli hyvä myyjä kykenee tekemään tulosta ja syy miksi tulosta syntyy on se, että hyvä myyjä tietää nämä edellämainitut asiat ja on valmis tekemään raakaa työtä tuloksen eteen, eikä etsi uusia “kikkakolmosia” joilla asiakkaalle saadaan yhtäkkiä ostohousut jalkaan. Hyvä myyjä osaa myös johtaa itseään, jaksaa kontaktoida asiakkaita ja ennen kaikkea on harjoitellut myyntityön peruspilarit haltuun paremmin kuin muut.